Basis gegevens
Carrosserietype: Cabrio
Categorie: Gebruikt
Aandrijving: Achter
Stoelen: 4
Deuren: 2
Garantie: 6 maand
Technische gegevens
Vermogen: kW (PK) 456 kW (620 PK)
Transmissie: Automatisch
Cilinderinhoud: 3.855 cm³
Cilinders: 8
Leeggewicht: 1.545 kg
Beschrijving
Ferrari Portofino M
Mega mooi, Magnifiek, Magistraal; we kunnen legio redenen bedenken waarom Ferrari de hoofdletter “M” toevoegt aan haar meest recente (2021) Portofino model. De Italianen houden het opvallend genoeg bescheiden en spreken zelf van “Modificata”. Realiteit is echter dat de 620 pk sterke coupé-convertible een modern Meesterwerk is. Zowel optisch als technisch: de 8-traps transmissie is volledig nieuw en heeft zijn fantastische diensten reeds bewezen in de Ferrari SF90 en Roma. Voorts is dit strakgetrokken exemplaar uitgerust met opties als Magneride, ADAS Full Package, Passenger Display, JBL audio, Surround View Camera, een sportuitlaat en Carbon Driver Zone inclusief LED Shift Indicator. Meesterlijk is hier dus wel op z’n plaats…
Exterieur
IJskoud de lekkerste, dat is wat het Grigio Alloy lakwerk van de gemodificeerde Ferrari Portofino maakt. Het metalen dak is in dezelfde lichte grijstint gespoten, waardoor de Portofino M in gesloten toestand daadwerkelijk als een échte coupé oogt. Of moeten we zeggen GT? Hoe dan ook, de stand van de kap verandert niets aan het oogverblindende design van deze Ferrari convertible. De extra welving rondom de luchtinlaten aan het front geven de Portofino M een agressiever uiterlijk. De nieuwe, matzwarte grille (inclusief satijneffect afwerking) oogt moderner en de uitsparingen bij de voorste wielen verlagen de luchtweerstand voor een rit zo smooth als de looks van deze Ferrari. Tot slot werd de diffusor achter op detailniveau aangepakt voor een verbeterde druk aan de achterzijde in snelle bochten. De Forged Diamond wielen en Gloss Black remklauwen glimmen u tegemoet. Kortom, een samenstelling om trots op te zijn. En precies daarom mogen de Scuderia Ferrari Shields allerminst ontbreken.
Interieur
De geur van het nieuwe Nero leder binnenin onze Ferrari Portofino M heeft een verslavende werking, maar het zijn de overige materialen en details die pas écht de aandacht trekken: dankzij de Carbon Driver Zone wordt de bestuurder omringd door peperduur koolstofvezel. De geïntegreerde LED Shift Indicator verhoogt het racy sfeertje zowaar nog meer aan boord van de Italiaan, al geeft de Giallo rev-counter wat ons betreft al duidelijk genoeg weer wanneer het tijd is om op te schakelen. Wie goed z’n best doet, laat het hoofd na ieder schakelmoment genadeloos in aanraking komen met de gestikte Cavallino emblemen in de hoofdsteunen. De overige stiksels in de Ferrari cockpit hebben dezelfde Grigio Scuro kleur. Balans is immers alles in de Portofino Modificata…
Opties & extra’s
Met de aerodynamica zit het wel goed in deze Ferrari. Voor extra balans zorgt ADAS Full Package: een complete rits aan elektronische systemen die maximaal ondersteunen op weg naar de limiet, dan wel naar een geschikte parkeerplek. In beide gevallen houden respectievelijk een Passenger Display en Surround View Camera de boel digitaal in de gaten. Adaptieve koplampen voorzien van een SBL-functie (Static Bending Lamps – oftewel bochtenverlichting), een smartphone interface, volledig elektrische stoelverstelling inclusief stoelventilatie plus een JBL High Power Hi-Fi audiosysteem maken het leven in de Ferrari Portofino M cockpit wel héél gerieflijk. Heeft dit raspaard iets van haar scherpe randjes verloren?
Techniek & performance
In één woord: nee. Zodra de 3,9 liter twin-turbo V8 van zich laat horen, staan alle zintuigen automatisch op scherp. De sportuitlaat zwelt de verslavende sound van 620 steigerende paarden zowaar nog verder aan. Dit past precies bij de Race-modus, wat nieuw is voor de Ferrari Portofino. Wie de Manettino-schakelaar in standje racen zet, profiteert maximaal van de verfijnde aandrijflijn én MagneRide Dual Mode Suspension. De automatische transmissie kent in de M-versie 8 versnellingen en garandeert daarmee een 0-100 km/h acceleratie binnen 3,5 seconden. In totaal heeft de 2+2 Spider vanuit stilstand slechts 9,8 tellen nodig om de 200 km/h in beeld te late