Home » Blik to the Future: Land Rover Range Rover

 

De Range Rover ziet zijn pensioen met rasse schreden naderen. Althans, de huidige generatie. Land Rover stoomt uiteraard weer een nieuwe klaar en die pakt het vooral onderhuids weer een stuk moderner aan. 21e-eeuwse techniek in een nog altijd op het verleden geïnspireerd jasje.

 

 

De Range Rover is al vanaf zijn introductie in 1969 een begrip, maar zelfs met een oude en vertrouwde aanpak red je het niet eeuwig. Door de jaren heen is de auto steeds verder gemoderniseerd, maar toch ook trouw gebleven aan die oervorm van destijds. De huidige, vierde generatie werd geïntroduceerd in 2012 en borduurde toen voort op de derde generatie Range Rover uit 2001. De hoekige vormen van weleer verdwenen grotendeels, het vierde model zag er weer wat eigentijdser uit. En met succes, want de populariteit van de Range Rover groeide gestaag. Toch is er nog minstens één belangrijke eigenschap overgebleven die minder modern aandoet: het gewicht. Land Rover corrigeert dat binnenkort met de nieuwe, vijfde generatie Range Rover.

 

Elektrisch

Liefhebbers hoeven niet te vrezen dat de Range Rover het voortaan echt helemaal over een andere boeg zal gooien, want we mogen qua uiterlijk een grondige evolutie van het huidige ontwerp verwachten. De basisvorm blijft herkenbaar, al worden vooral de neus en het achterste van de Range Rover weer wat verder strakgetrokken. De afronding van de van oudsher scherpe hoeken van de SUV zet door. Zoals gezegd schuilt er onder de herkenbare koets meer verandering. De nieuwe Range Rover maakt immers gebruik van de nieuwe aluminium MLA-basis van Jaguar Land Rover. Dat moet het gewicht van de SUV fors verlagen. Uiteraard heeft dat tal van voordelen, ongetwijfeld ook voor het weggedrag, maar het belangrijkste is dat het ter compensatie dient van het extra gewicht dat een accupakket met zich meebrengt. De huidige Range Rover is al als plug-in leverbaar, maar de nieuwe zal ook als volledig elektrisch aangedreven variant leverbaar worden. De kans is groot dat liefhebbers van elektrische aandrijving in eerste instantie weer op een plug-in aangewezen zijn, want de volledig elektrische versie lijkt nog een paar jaar op zich te laten wachten.

 

 

Benzine en diesel

De nieuwe plug-in moet vanzelfsprekend nog weer efficiënter worden dan bij de huidige Range Rover het geval is, dus dat is absoluut een interessante tussenvariant voor wie toch al (zij het kort) elektrisch Range Rover wil rijden. De verwachting is dat een viercilinder Ingenium-benzinemotor in combinatie met een elektromotor op de achteras voor de aandrijving zorgt. Nu is de benzinekracht van de PHEV-versie nog afkomstig van een zes-in-lijn. Al met al moet de Range Rover daarmee een stuk zuiniger worden. Uiteraard zullen voor de liefhebbers van pure benzine- en dieselkracht ook gewoon weer versies met enkel een brandstofmotor verschijnen. Een sportieve SVR-versie zit ongetwijfeld ook in het vat. Of we daar V8-geweld van mogen verwachten, is echter nog de vraag. Jaguar Land Rover liet onlangs los dat het kijkt naar de mogelijkheden om bij toekomstige SVR-versies de kracht ook deels van een elektromotor te laten komen. Eind dit jaar of begin volgend jaar weten we meer; dan wordt de onthulling van de nieuwe Range Rover verwacht.

 

nog excuses voor de slechte foto's.